Frankrijk Vakantieland, bron van inspiratie voor de vakantie in Frankrijk

Tik hieronder waar je naar op zoek bent: Vakantiehuizen zoeken ».

Vias

haven Cap d'AgdeOp dag 11 is het mooi en warm weer en er staat een stevige wind. Na het ontbijt fietsen we vanaf de grote en comfortabele camping La Carabasse van Vias Plage naar het dorp Vias. Op woensdag en zaterdag is er in het dorp markt. Vias is een leuk dorpje met veel smalle straatjes en een oud centrum. Aan het eind van de dag koop je er heerlijk verse vis, mosselen of oesters.

Na wat over de markt te hebben geslenterd rijden we terug richting de camping en gaan uit het dorp onder de N112 door. We fietsen linksaf een veldweg in en volgen deze tot we uiteindelijk bij de rotonde van Vias Plage komen. Een leuke tocht over veldwegen en langs het "Canal du Midi".

We kijken even op de kaart wat we verder gaan doen en worden aangesproken door een jonge Fransman. Hij vraagt vriendelijk of hij ons ergens mee kan helpen. Ik leg hem uit dat we graag op de fiets naar Cap d'Agde willen maar deze route niet kunnen vinden. De michelinkaart die we gebruiken was kaart 82.

Hij legt uit dat we langs het "Canal du Midi" kunnen fietsen, aan de kant van Vias Plage. Als we over een brug komen moeten we rechtsaf een kleine weg in (die niet op de kaart staat aangegeven!).

Dan moeten we "La Tamarissière" volgen en vervolgens richting Le Grau-d'Agde en via Rochelonque naar Le-Cap-d'Agde.

We vertrouwen hem blindelings en volgen zijn advies op. We zijn hem er nu nog dankbaar voor! De nu volgende beschrijving van de fietsroute is ruim 45 km maar meer dan de moeite waard.

l'Herault

Vanaf de rotonde bij Vias Plage kun je naar de aanlegplaats voor schepen in het Canal du Midi fietsen. Langs het kanaal loopt een smalle weg die we volgen. We zien er 2 oude Nederlandse schepen liggen. maar we fietsen verder. Op een gegeven momente passeren we een brug over een kanaaltje dat in het Canal du Midi uitkomt.

We gaan deze brug over en direct rechts de weg in en rijden rustig door wijngaarden en landerijen. Het is hier vlak dus fietsen is geen enkel probleem en wind hebben we in Nederland ook. De zon kan hier overigens wel een fervente tegenstander zijn. Vertrek dan ook nooit zonder voldoende water of ander drinken en vergeet ook de zonnebrand en een pet niet.

rivier l'HeraultOp een gegeven moment komen we bij een kruising met de D32 /e112 en gaan hier rechtsaf richting "La Tamarissière". We fietsen langs de rivier l'Herault" die hier de laatste meters maakt richting de Middellandse Zee.

Aan de overkant zien we Agde liggen en iets verderop richting de zee ligt Le Grau 'd'Agde. We fietsen tot de weg ophoudt en overgaat in een strekdam met aan het eind een vuurtoren.

Hier houdt Europa dus wat deze omgeving betreft op. Rechts zien we een groot strand.

Links stroomt de rivier en aan de overkant strand zo ver het oog reikt. Het zal hier 's-zomers wel lekker druk zijn

Agde

Maar nu is het hier in elk geval lekker fietsen en de overkant ziet er zeer aantrekkelijk uit. Er liggen scheepswerven en vele restaurantjes met vrolijke terassen. We fietsen terug en houden de richting Agde suivre l'Herault aan. We blijven dus langs de rivier rijden en bij Agde steken we de brug over en rijden rechts de oude stad in.

Het is een mooie oude binnenstad met smalle straatjes en overal winkeltjes en restaurants. We volgen nu de richting "Les Quais / Grau-Agde", De nauwe straatjes zijn niet echt fietsvriendelijk maar op tijd opzij gaan maakt het de ongeduldige franse automobilist mogelijk om te passeren.

Voor je eigen gemoedsrust is het beter om achter elkaar te rijden (als je met meerderen bent) en vooral niet "ijzerenheinig" in het midden fietsen want dan kan het wel eens fout gaan. Gewoon de verkeersregels hanterenen dan valt het allemaal best mee. Wij hebben het in elk geval overleeft getuige deze beschrijving.

We bereiken dus heelhuids de kade langs de l'Herault en gaan richting Le-Grau-d'Agde. We passeren de terrasjes die we zojuist aan de overkant hebben zien liggen. Onze honger wordt langzamerhand gewekt. We peddelen stug door want we willen in de haven van Cap d'Agde wat nuttigen.

We fietsen nu op de boulevard langs het strand van de Middellandse Zee bij Le Grau d'Agde en volgen de richting Rochelongue. Om niet de weg kwijt te raken blijven we nu zo lang mogelijk langs de zee fietsen. Op een gegeven moment kun je dan niet meer verder en rijden we landinwaarts tussen 2 grote campings door tot een T-splitsing, daar gaan we rechtsaf richting Rochelongue.

Hier is een compleet dorp uit de grond gestampt. Appartementen en villa's die zo klein zijn (behalve de prijs) dat je je afvraagt of je er met 2 personen in past. Wat wel mooi is zijn de verschillende pasteltinten die gebruikt zijn om de huizen kleur te geven.

Cap-d'Agde

boten in Cap d'AgdeCap-'d Agde staat hier aangegeven en we passeren het immense waterrecreatiepark Aqualand. De witte richtingborden le Cap d'Agde worden nu geel en geven de diverse locaties en marina's in de stad weer. "Le centre Port" lijkt ons wel aantrekkelijk en we komen snel in de haven.

Fietsen is hier taboe dus die nemen we aan de hand mee. We kijken onze ogen uit. Aan de zachte pasteltinten van de appartementen waren we al gewend (geel, terracotta,blauw, groen) maar als je voor het eerst de haven in kijkt dan kijk je je ogen uit. Wat een boten en jachten liggen hier in het azuurblauwe water te dobberen.

Vissers zitten langs de kant een maaltje bij elkaar te hengelen en zien in het heldere water de vissen om het aas heen zwemmen. We 'parkeren' de fietsen met een steveig hangslot aan een paal en gaan op verkenning uit. Het was inmiddels als half twee dus de winkels waren nog gesloten maar de eethuisjes nog lang niet.

Omdat wij er begin juni waren was het hier heerlijk rustig en werden we niet onder de voet gelopen door de massa. Dat maakte denk ik Cap d'Agde op deze dag voor ons ook zo indrukwekkend.

Een ander voordeel was dat het aantrekkelijk gelegen terras van restaurant "Agathe Tyche" nog plaatsen vrij had. Hier zit je echt midden in de haven met een perfect uitzicht. De door ons bestelde salade Agath (met zalm,tonijn,crevettes, meloen, tomaat en .... sla) was groot maar lekker. En onder het afdak zitten we heerlijk beschermd tegen de al warme zon. Dit is genieten!

Nadat we 'Agath' verorberd hadden liepen we langs de kade naar de kleine winkelstraatjes die de verschillende haventjes verbinden. We kuierden nog wat rond en fietsen uiteindelijk terug naar de oude binnenstad van Agde om vervolgens langs de l'Herault dezelfde weg naar Vias Plage weer terug te fietsen.

Tips van een schipper

Het is een heerlijke fietstocht van ongeveer 45 km die ook voor minder geoefende fietsers uitstekend te doen is. Vlak voor Vias zie ik een grijzende man van een van de Nederlandse schepen komen. Ik stop en stel de historische vraag "ik neem aan dat u Nederlands spreekt?" Dat was ook zo, weliswaar met een Fries accent maar uiterst vriendelijk

Hij vertelde dat hij met zijn gerenoveerde boot, het onderschip stamde uit 1896, vanuit Sneek naar Maastricht en via de Maas (Luik) en de Saonne en Rhône naar het Canal du Midi was gevaren. Ze hadden het Canal al gevolgd tot aan Toulouse. Het was een magnifieke tocht geweest. Vooral de steden Carcasonne, Minerve en Béziers waren mooie plaatsen om te bezoeken.

lekker wijntjeHet Canal du Midi is ruim 240 km lang en verbindt Sète aan de Middellandse Zee met Toulouse. het is een complex van sluizen, aquaducten en bruggen. Het werd in 1681 voltooid. Het was in die tijd een forse stimulans voor de handel in de Languedoc en dat was ook de reden waarom een zakenman uit Béziers (Paul Riquet) een en ander financierde.

We nemen afscheid van de schipper en achteraf snap ik nog steeds niet waarom ik geen foto van de schipper en zijn boot heb gemaakt. Normaal fotografeer ik alles wat los en vast zit en zo'n kans laat ik lopen!

Moe maar voldaan en vooral gekleurd komen we op de camping aan. Een pet en een goede zonnebrandcreme zijn zelfs begin juni geen overbodige luxe.

We koken deze avond zelf, we hadden nog de gisteren gekochte heilbot liggen (le flétan). En aangezien vis moet zwemmen hebben we er een Syrah Rosé bijgehaald. De wijn had de kleur van zalm en smaakt fris en zacht zoet.

Overigens is alle tot nu toe gekochte wijn in de supermarkt gekocht en varieert in prijs van € 3 tot € 6,00. We beperken ons tot de "vins" van de regio waarin we vertoeven en tot nu toe waren ze allemaal prima te de volgende dagdrinken.

vorige pagina

Tips voor vakantie in de Herault

1. Pharos Reizen van ANWB
  2. TUI autovakanties
  3. Rebel Travel rondreizen
  4. De Jong Intra, Vacanceselect en Vrij Uit hebben ook gevarieerde vakanties in dit gebied.

Tip: naar de Languedoc-Roussillion kun je ook mooie fietsvakanties en rondreizen boeken.

Zie ook:

Cap d'Agde de offciële site van Cap-d'Agde