Frankrijk Vakantieland, bron van inspiratie voor de vakantie in Frankrijk

Tik hieronder waar je naar op zoek bent: Vakantiehuizen zoeken ».

Tips voor de vakantie en fietsen bij het Canal du Midi

vakantiehuizen en vakantieparken :: campingvakantie :: hotels Languedoc-Roussillon

Canal du Midi is een ideaal fietsgebied

Canal du MidiOnze eerste kennismaking met het Canal du Midi was voor ons ook het begin van Frankrijk Binnendoor. Onze eerste verhalen over Frankrijk schreven wij ondermeer over deze prachtige streek.

Het Canal du Midi in de Languedoc-Rousillion is een heerlijke vakantiebestemming. In het voorjaar met het ontluikende en frisse groen. In de zomer kun je in de schaduw van de bomen heerlijk wandelen en fietsen en in de herfst is het genieten van de prachtige herfstkleuren. Ben je avontuurlijk aangelegd dan is een boottocht door de talloze sluizen een fantastische belevenis!

Onze ervaringen delen wij graag met u. In dit artikel lees je alles over de omgeving van het Canal du Midi in het département Aude. Ook vindt u een beschrijving van een dag fietsen langs het kanaal. Tenslotte hebben wij diverse links opgezocht waar u meer informatie kunt vinden over hotels, vakantiehuizen en campings in deze omgeving (zie hierboven).

Al enkele jaren zijn wij nieuwsgierig naar het Canal du Midi. Dit is ooit ontstaan toen wij eens in Vias kampeerden en er een fietstocht maakten langs het Canal du Midi richting Cap d’Agde en de Herault. Op de terugweg spraken wij toen een gepensioneerde Nederlandse schipper die met zijn boot vanuit Nederland naar Zuid-Frankrijk was afgezakt om het Canal du Midi vanaf Sète (bij het Étang de Thau) tot aan Toulouse te bevaren en de omgeving te ontdekken. Zelf hadden wij er toen geen moment bij stilgestaan hoe mooi en interessant deze omgeving eigenlijk is.

Tip: Schutteren of Schutten in het Canal-du-Midi is een leuk verhaal op het blog van Ruud

  • Stukje geschiedenis
  • Fietsen van Trèbes naar Marseillettes (10km)
  • Écluse St.Martin en een beeldige sluis (8km)

240 kilometer kanaaloverlaat

Voor ons was de Languedoc - Roussillon in die tijd eigenlijk niet meer dan 1 grote wijngaard met veel vin de pays waar het lekker weer was en de zee nabij. Daar hoeft overigens niets mis mee te zijn want vaak is de vin de pays (d’Oc) prima en vooral betaalbaar. De laatste 10 jaar is er overigens op het gebied van de wijnbouw in deze streek en vooral de Minervois het nodige veranderd.

Regionale wijnboeren zijn onder invloed van vooral Australische en Engelse wijnmakers andere technieken gaan gebruiken en daarmee uitstekende wijnen gaan produceren. Dit had ook weer zijn effect op lokale wijnboeren, waarvan er sommigen nu puur biologisch hun wijngaarden onderhouden en wijn maken.

Het Canal du Midi is ooit ontsproten aan het brein van Pierre-Paul Riquet. Al eerder was door de Franse koningen Frans I en Henry IV het idee geopperd om met een kanaal een verbinding te maken tussen de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee. Deze ideeën verdwenen echter steeds in de prullenbak omdat het ook in die tijd te duur was om uit te voeren.

De baron van Bonrepos, Riquet was belastinginner van de Franse koning in de Languedoc en iemand die zeer inventief was. Een kanaal van Toulouse naar het Étang de Thau zou ruim 240 kilometer lang worden en dwars door een heuvelachtig en soms bergachtig landschap moeten lopen. Dat het kanaal er kwam was te danken aan het ongelooflijke doorzettingsvermogen van Riquet. Er werden ruim 12000 arbeiders ingezet om deze klus te klaren.

UNESCO Werelderfgoed

sluizenHet Canal du Midi prijkt terecht op de werelderfgoedlijst van UNESCO want het is na de opening in 1681 nog steeds een ongekend knap staaltje werk dat niet alleen 240 kilometer lang is maar ook nog eens 91 sluizen bevat. Maar dat is nog niet alles. Er werd een ingenieus systeem bedacht om het water uit de bergrivieren (Montagne Noir) via kanalen af te voeren naar bassins waarmee de waterstand in het kanaal kon worden beinvloed. Ook werden er andere ingenieuze vindingen gedaan om te zorgen dat het kanaal kon worden gegraven. Zo zijn er diverse aquaducten waarbij het kanaal over een rivier gaat en ook zijn er overlaten gemaakt waar overtollig water uit het kanaal kan worden afgevoerd.

Door sluizen kunnen hoogte verschillen worden overwonnen en soms zijn er meerdere sluizen in een trap achter elkaar. De sluizen hebben allemaal een halfronde vorm om de druk van de omliggende grond beter te kunnen opvangen. Om tenslotte te voorkomen dat door de warmte van de zon in deze regio het water in het kanaal te snel zou verdampen werden aan weerszijden van het kanaal snelgroeiende bomen aangeplant zoals platanen, populieren en dennen. Langs het kanaal ligt een trek- of jaagpad dat vroeger plaats gaf aan de trekpaarden, maar nu een uitstekende mogelijkheid biedt om het kanaal wandelend of op de fiets te verkennen.

Heerlijke vakantieplek

Dit laatste wij ruim 2 weken gedaan. Niet de complete 240 kilometer, maar wel hebben wij de mooiste stukken opgezocht om met eigen ogen te gaan ontdekken waarom het Canal du Midi een steeds populairdere vakantieplek aan het worden is.

woonboot hurenJe kunt natuurlijk ook ergens langs het kanaal een motorboot huren en zelf vanaf het water de mooie omgeving ontdekken.Het is mogelijk om een wekenlange vakantie te houden en met een boot het kanaal te verkennen. Je kunt op veel plaatsen boten huren. Je zult dan wel stressbestendig moeten zijn want door de vele sluizen is het om de zoveel kilometer een kwestie van sluis in, boot recht houden met de touwen, sluis uit en op naar de volgende sluis. Waar het proces zich weer precies het zelfde herhaald.

Met eigen ogen hebben wij meerdere keren vanaf de kant het schouwspel gezien. We hebben het nooit aan een sluiswachter gevraagd, maar wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat zij regelmatig de eerste tekenen van een echtscheiding vanaf hun stoel onder een boom of parasol hebben waargenomen.

Wat ons wèl super lijkt is om eens een week in een woonboot op het kanaal te verblijven. Tijdens één van onze fietstochten kwamen wij op het traject tussen Trèbes en Carcassonne, vlak bij een sluis een prachtige boot tegen. De La Péniche Lodela ligt vast afgemeerd. De eigenaar heeft hem comfortabel verbouwd en verhuurt de boot maar al te graag. Bij terugkomst in Nederland ontdekten wij dat deze prachtige plek te huur is via Belvilla

Trèbes

Er zijn diverse mogelijkheden om voor een fietstocht te vertrekken. Het leukst is dit om een plaatsje uit te zoeken waar een haven is en waar je op het te fietsen traject diverse sluizen hebt. Zo kun je af en toe met eigen ogen de gezellige drukte rond de sluizen ervaren. Wij hebben voor deze tocht kozen wij voor Trèbes, een leuk plaatsje met een haventje en aan het begin van een mooi traject met verschillende sluizen en richting Carcassonne zels een aquaduct.

in Trèbes gaan we na de brug over het kanaal linksaf. Je rijdt hier het haventje binnen en aan het eind, na het office du tourisme, ligt er rechts een grote parkeerplaats.

Aquaduct

Het haventje doet gezellig aan. Het is mooi weer en er liggen diverse boten. Rechts langs het kanaal staan bomen met verschillende campers er onder. Mooi plekje om te staan, lekker in de schaduw. We gaan eerst even langs bij het office du tourisme dat direct in het haventje ligt. Naast veel lokale wijn die je er kunt kopen vind je er veel informatie over de omgeving, het huren van boten, het maken van een boottocht over het kanaal, wijndomeinen etc.

aquaductRuud vraagt of er een kaart is met de Piste Cyclables. De vriendelijke juffrouw kijkt hem lachend aan en antwoord: c’est très façile monsieur, vous prenez le sentier à droite ou à gauche du canal. Alleen soms is er maar aan één kant van het kanaal een pad, maar dan is er wel altijd een brug(getje) om naar de ander kant te gaan. Dat is dus inderdaad erg gemakkelijk.

Er is is wel een plattegrondje waar de sluizen en afstanden op staan. Overigens kun je dit ook op een andere manier achterhalen. Bij elke sluis is een huisje en daarop hangt een groot bord met de afstand tot de volgende sluis. In deze regio is het handig om de fietskaarten van IGN Serie Blue, met de nummers 2445-O en 2345-E bij de hand te hebben. Deze zijn in een schaal van 1:25000 en elke centimeter is dus 250 meter. Altijd handig om onderweg te kijken of er alternatieven zijn die ook de moeite waard zijn. Wij bestellen deze kaarten voor onze reizen altijd rechtstreeks op de site van IGN in Frankrijk. Binnen enkele dagen heb je ze in huis!

Omdat wij eerst graag het aquaduct bij Trèbes willen zijn rijden we het haventje uit richting de brug en gaan voor de brug direct links het jaagpad op dat langs het kanaal loopt. Hier kun je op de fiets naar Carcassonne, de prachtige middeleeuwse stad. Na een paar honderd meter gaat het kanaal naar links en passeert met een aquaduct het riviertje de l'Orbiel. De rivier ligt ca 15 meter onder ons. Het water van het kanaal klots tegen de stenen rand waar je overheen kunt fietsen (pas op voor natte voeten als je er staat te kijken en er komt een boot langs!). De boten varen hier dus over de rivier heen. Een rare gewaarwording. Dit aquaduct is in 1688 gebouwd en dus al meer dan 420 jaar oud! Het werd ontworpen door Vauban, de Franse architect die ook verantwoordelijk is voor veel vestingen in Frankrijk.

otterRuud ziet in een flits iets beneden bij de rivier bewegen, en gelijk roept hij :”een otter”. Marian lacht en zegt het zal wel een rat zijn. Maar als we beiden goed kijken zien we het ranke beestje uit het water komen en razendsnel over de stenen langs de oever schieten. Ruud had zijn fotocamera bij de hand en probeert een paar foto’s te maken.

Het beestje lijkt het wel in de gaten te hebben en begint een spelletje te spelen. Hup op de steen, rondkijken, Ruud wil foto maken, otter floept weg. Op een geven moment schuift het diertje snel in het water en komt recht op ons afgezwommen, nieuwsgierig omhoog kijkend om dan snel op een steen recht onder ons te klauteren. Daarna verdwijnt het dier uit het zicht. Een paar dagen later vernamen wij van een sluiswachter dat er inderdaad een paar otters in het riviertje zitten.

De sluizen van Trèbes

Wij fietsen terug naar het dorp en gaan langs de haven om rechts langs het kanaal heerlijk in de schaduw het fietspad op te zoeken. De bedoeling is om eerst naar het volgende plaatsje te fietsen en dat is Marseillette.

Iets verder komen we bij de sluizen van Trèbes. Het blijkt een drievoudige sluis te zijn en deze is met name bijzonder omdat de sluizen deels uit de rotsen zijn gehouwen. Hier is ook goed de halfronde vorm te zien. Er zijn een paar boten in de laatste (hoogste) sluis aanwezig en we kunnen net zien dat het water razendsnel omhoog gaat. Er gaan ongeveer 4 middelgrote boten in en deze worden aan de kade door passagiers met kabels in toom gehouden als het water stijgt. Even later gaan de deuren open en varen de boten het haventje van Trèbes in. De gebouwen bij de sluzien zijn overigens allemaal hetzelfde en boven de deur prijkt een groot plakkaat waarop de naam van sluis en de afstanden tot de volgende sluis (stroomopwaarts en stroomafwaarts) staan.

canal du midiWij gaan nu verder naar Marseillette en dat is bijna 10 kilometer over het water, en dat zal via het fietspad wel ongeveer het zelfde zijn. We nemen er de tijd voor en genieten van een prachtige fietstocht onder de schaduwrijke platen. Af en toe wordt er gezwaaid en gebonjoured vanaf een boot en natuurlijk zwaaien en bonjouren wij terug. Alleen bij het zwaaien is het wel af en toe opletten want het fietspad is soms niet meer dan een karrespoor. Maar het traject naar Marseillette is uitstekend te fietsen.

Even voor Marseillette verdwijnen de beuken en is er aan de overkant geen begroeiing maar een stuk rots. Het blijft hier ongelooflijk rustig en heel mooi. Zodra wij Trèbes achter ons hebben gelaten komen we niet of nauwelijks nog een wandelaar of fietser tegen en een enkele keer een boot. Dat laatste kan kloppen want het loopt tegen half één en dan gaan de sluizen een uur dicht voor de lunch.

Schutten in de sluizen van Marseillettes

Onze timing was blijkbaar prima want precies om half één komen we bij de sluis van Marseillette, waar in een plantsoen onder de bomen 2 mooie picknicktafels staan. Een is er voor ons bestemd. Wij nemen de tijd voor een lunch met wat stokbrood, een bekertje yoghurt en water. Vlakbij is een watervoorziening met eau potable en daar vullen wij onze drinkflessen bij. De vrouwelijke sluiswachter zit nog even buiten in het zonnetje met een dik boek, maar als er een auto voor de deur parkeert is het exact half éen en stapt blijkbaar manlief uit, trekt de deur achter zich dicht en de lunch van de sluiswachter en zijn vrouw kan beginnen.

jaagpadRust rondom de écluse de Marseillettes of toch niet? Er komt een geel autootje van de post over de brug en bij het sluiswachtershuis wordt 1x getoeterd, maar de auto met de postbode rijdt door. Een minuut of 5 later komt de wagen terug en gelijkertijd komt er een persoon naar buiten die door het open raam van de auto de post in ontvangst neemt. Afgesproken werk? Ik zie het al voor me bij ons in de straat in Nederland....

Er liggen 4 boten te wachten tot half twee de sluis weer open gaat. Het zijn zo te zien allemaal gehuurde boten, waarop vooral Engelsen en 1 Frans stel met 2 kleine kinderen. Om half twee kunnen zij verder. Wij besluiten nu al door te rijden want wij willen graag naar de Écluse de L’Aiguille die nog een kilometer of 8 verderop ligt.

Het pad gaat nu aan de linkerkant (stroomafwaarts) verder en gaat al snel over in een smal paadje dat vlak langs het kanaal loopt. Er bloeien prachtige bloemen zoals monarde en lelies in het wild. Hoewel de zon volop schijnt is het in de schaduw van de bomen langs het kanaal heerlijk fietsen. Wel af en toe opletten want soms is het fietspad geen fietspad maar een spoor waar maar net 1 fietser kan rijden. Als het langer geregend heeft zal het hier niet prettig fietsen zijn, maar nu wel!

Écluse de St. Martin, of hoe leuk is om te schutten in een sluis....

botenNa een kilometer of 3 komen we bij de Écluse de Fonfille en iets verderop bij de Écluse de St-Martin waar een viertal boten liggen te wachten. We stoppen even en maken een praatje met één van de kapiteins. Zijn boot ziet er anders uit dan grote gebruikelijke witte motorboten. Het is een lange, lage boot met een nostalgisch uiterlijk. De boot past wel bij het Engelse paar dat hem bevaart. Ze zijn al een paar weken onderweg en vinden deze vorm van vakantie erg relaxed. We groeten elkaar en even verder, bij de sluizen van St-Martin, stoppen we om te zien hoe deze 4 boten het volbrengen om door de sluis te komen.

De sluizen vormen hier een trap van drie. De eerste sluis loopt vol en de deur gaat open. Vooraf werd er al geruzied door een Engelsman op leeftijd en een jong Frans stel. Zij lagen vooraan, maar de Engelsman wilde als eerste de sluis in varen. Achteraf zou duidelijk worden waarom. De Fransman vaart als eerste naar binnen en zijn vrouw springt van boord met een touw in haar handen. Een klein kereltje van net een jaar of 2 met zwemvest om blijft samen met papa achter op de boot. Papa achter het stuur en het kereltje redelijk onbewaakt op het achterschip. Papa en mama hebben het te druk om op het ventje te letten. Het jongetje heeft dit dus al eerder meegemaakt en zet het op een krijsen

De andere 3 boten liggen nu ook in de sluis. De oude Engelsman is flink aan het stunten, het blijkt dat de man absoluut niet kan manouvreren en vaart veel te hard de sluis in. Op het laatste moment kan hij een aanvaring met de sluisdeur voorkomen. De andere 2 boten leggen relaxed aan. De sluisdeur wordt gesloten en in een mum van tijd zakt het water naar het nivo van de volgende sluis. Je ziet de boten pijlsnel zakken. Het is dan ook van belang dat de medepassagier(s) op de wal met een touw de boten goed in bedwang houden. Dit is één van de belangrijkste handelingen tijdens het schutten.

sluiswachterBij de volgende sluis herhaalt dit schouwspel zich en bij de derde ook. Vanaf de kant hebben wij goed zicht op de stress die op sommige boten plaats vindt. Als in de derde sluis het water gaat zakken zien we dat de touwen van de oude engelsman veel te strak worden gehouden.

Een vrouw zit op het achterschip en heeft een touw vast dat om een bolder op de kade zit. Zij houdt dit zo verkrampt vast waardoor de boot angstaanjagend scheef komt te hangen. De sluiswachter ziet dit alles voor zijn neus gebeuren en fluit met een snerpend geluid vanaf zijn voor de zon beschermde stoel en kijkt ons hoofdschuddend aan. Het schutten gaat echter gewoon door en net op tijd weet men het touw te vieren.

Bij het uitvaren gaan de Fransen netjes de sluis uit, de oude Engelsman ramt de sluisdeur, geeft nog eens veel te veel gas en schiet links het kanaal in recht op een boot af die langs de wal ligt afgemeerd. Een ruk aan het stuur en ze gaan veel te hard naar rechts op de andere wal af. Tsjaa het zal niet voor iedereen een prettige ervaring zijn. Het is wel mooi maar laat ons maar fietsend het Canal du Midi verkennen.

Een beeldige sluis

Dat doen we dan ook en we rijden richting de volgende sluis. Het pad langs het kanaal blijft aan de linkerzijde en is niet meer dan een smal paadje waar je net met 1 fiets overheen kunt. Het is er lekker rustig en je rijdt er in de halfschaduw. Op een gegeven moment stopt Ruud. Hij ziet een Franse huurboot maar met een Nederlandse vlag. Na een goedenmiddag blijken het inderdaad Nederlanders te zijn die al 3 weken met de boot op pad zijn. Het bevalt ze goed, ze zijn vertrokken uit Trèbes richting Cap ‘Agde en zijn nu op de terugweg. Enige nadeel vonden ze wel dat ze weinig van de omgeving zien buiten het kanaal en de dorpjes die er langs liggen. Ze hadden wel fietsen bij zich maar ze vonden dat ze toch wel beperkt waren om daadwerkelijk dit deel van de Languedoc goed te verkennen.

poppenIets verderop staat iemand te vissen. Dat mag ook in het kanaal. Je moet wel een vergunning hebben die je in de meeste plaatsen langs het kanaal kunt aanschaffen. We zien in de verte nu de Écluse de L’Aiguille. Qua constructie een sluis als alle anderen, maar de sluiswachter heeft er iets bijzonders van gemaakt. Hij maakt beelden van hout en metaal en heeft een speciaal gevoel voor humor die in de beelden tot uitdrukking wordt gebracht.

Aan één van de sluizen staat een grote houten pop die als de deur open en dicht gaat heen en weer beweegt waardoor het net lijkt alsof de pop de deur open of dicht draait. Er staan houten kippen, kikkers, een olifant en nog veel meer. Aan het eind van de sluis houdt een grote krokodil de wacht. Via een brug kun je naar de overkant en als we er langs lopen begint een serie beelden te bewegen.

Een naakte vrouw op een fiets, een kind dat in een emmer plast, een man die in een wc pot staat te plassen en nog veel meer, alles beweegt en sommigen staan echt te wateren. Kunstig gemaakt en door een sensor wordt alles in beweging gezet als je er langs loopt. De omgeving van de sluis is ook met planten en struiken mooi aangelegd. Een leuke plek om wat langer pauze te nemen!

Terug naar Trèbes.

afstandenOmdat we er nu ruim 18 kilometer op hebben zitten en ook terug moeten besluiten we om dezelfde weg terug te gaan. We zouden ook vanaf de Écluse de L’Aiguille (bij Puichéric) via het drooggelegde Étang Asséché de Marseillette terug kunnen rijden.

Het is een oud meer dat in 1808 werd drooggelegd en nu wijngaarden en rijstvelden bevat. Dit laatste lijkt misschien wat vreemd maar door een ingenieus systeem van kanalen kan het gebied worden geirrigeerd. Zo is er een 2 km lang ondergronds kanaal dat water aanvoert uit de rivier de Aude. Het is een vlak gebied doorkruist met kleine wegen waardoor het er goed fietsen is. Omdat de zon er echter flink brandt (weinig tot geen schaduw) kiezen we voor een beschaduwde terugtocht via het jaagpad van het Canal du Midi, maar nu dan in omgekeerde richting.

Met alle tussenstops zijn wij van elf tot ruim 5 uur ‘s-middags op pad geweest en hebben tijdens deze 36 km rustig aan gereden en bij de sluizen is zoveel te zien dat je er een prachtige dag aan hebt. Je fietst hier op één van de mooiste stukken langs het Canal du Midi!


Vakantietips met auto, bus of fiets in de Languedoc-Rousillion

Tip: naar de Languedoc-Roussillion kun je ook mooie fietsvakanties en rondreizen boeken.

Aanbiedingen TUI Frankrijk

Populaire vakantiegebieden in Frankrijk

Aanbiedingen Luxe campings

Luxe campings en glamping

Luxe campings voor een onvergetelijke tijd in Frankrijk. Ideaal in de schoolvakanties met kinderen of juist buiten het hoogseizoen lekker genieten met z'n tweetjes? Nu met korting tot 30% en meer Bekijk de aanbiedingen »

Kleinschalige vakantieparken

Luxe vakantieparken, ook met privé zwembad

Een vakantiehuis met privé-zwembad op een vakantiepark kan dat? Jazeker, en de prijzen zullen je bijzonder meevallen. Zeker als je buiten het hoogseizoen kunt gaan of met vrienden of familie kunt delen. Bekijk de aanbiedingen »

Wat kost een camping in Frankrijk?

Luxe vakantieparken, ook met privé zwembad

Een luxe campingvakantie is mij veel te duur? Met deze tips bewijzen wij het tegendeel en wordt een echt luxe campingvakantie met kinderen of met z'n tweetjes heel betaalbaar. Wij zochten het voor je uit Meer info »


eRCeeMedia,inspiratie voor de vakantie

FrankrijkVakantieland wordt op een duurzame manier gemaakt op stroom die door onze eigen zonnepanelen is opgewekt.